top of page
  • Zdjęcie autoraNiki

"Taniec może rozmawiać z muzyką, łączyć się, mieć swój rytm, być kontrapunktem"

Zaktualizowano: 19 kwi 2023





Witaj w cyklu rozmów z jurorami. Cykl stworzyliśmy dla Ciebie i Twoich tancerzy, aby wspierać Wasz rozwój. Dowiedz się, na co zwracać uwagę i czego unikać podczas tworzenia choreografii. Swoją wiedzą podzieli się z Tobą Alisa Makarenko. Zapraszamy do lektury :)


XDF: Czy zwracasz uwagę na oryginalność choreografii i interpretację muzyki?


ALISA: "Zwracam uwagę na oryginalność choreografii, na unikatowość ruchu i ciekawą kompozycję. Zbyt dużo na konkursach jednakowych układów, podobnych do siebie. Tak jakby był tylko jeden wzór „konkursowej choreografii”, a to nieprawda. Jest milion różnych ruchów i rozwiązań scenicznych. Dla mnie być oryginalnym oznacza „be original”. Nie trzeba być jak inni, bądźcie sobą. Mnie zachwyca i przyciąga: autentyczność, nietypowość, indywidualność w życiu i na scenie. Ważnym elementem jest również interpretacja muzyczna. Taniec może rozmawiać z muzyką, łączyć się, mieć swój rytm, być kontrapunktem itd. Poza tym synkopy, akcenty, pauzy, przyspieszenia, zwolnienia, zmiana rytmów to wszystko jest mocnym instrumentem w stworzeniu choreografii."


XDF: Jak oceniasz emocje i ekspresję tancerzy podczas występu?


ALISA: "Lubię prawdziwe emocje, adekwatne do tego, co jest pokazane. Od razu widać czy tancerze wiedzą o czym jest ich choreografia, czy rozmawialiście z nimi o tym i pracowaliście nad wyrazem lub nie. Widać, jak ktoś wkłada całe serce w to co robi, żyje tańcem, jest nim. Gorzej jest wtedy, kiedy na twarzach waszych podopiecznych nie ma NIC. Po prostu - wykonują układy. Nie wiem nawet czy w ogóle się cieszą występując. Wtedy bardzo szybko tracę zainteresowanie. Czasami sam wzrok bardzo dużo zrobi. Wystarczy zadać sobie pytanie ; "Gdzie patrzymy, kiedy tańczymy?" - to już pomoże w ekspresji."


XDF: Jak ważne są synchronizacja i zgranie zespołu podczas oceny tanecznej?


ALISA: "Oczywiście kiedy jest synchronizacja i jest dużo osób tańczących - to zawsze robi ogromne wrażenie, a jak do tego są to trudne i szybkie elementy - to jest godne podziwu! Natomiast mogą być też takie układy w których synchronu będzie mniej, ale kompozycja będzie na tyle interesująca, że skradnie moje serce."


XDF: Jakie są najczęstsze błędy popełniane przez tancerzy, których warto unikać podczas występu?


ALISA: "Pokazywanie, że coś poszło "nie tak". A kiedy już tancerze popełnili jakiś błąd to powinni kontynuować tak, jakby nic się nie wydarzyło. Być artystą od początku - do końca, czyli od wejścia na scenę aż do zejścia z niej. Na scenie nie powinni poprawiać kostiumu, fryzury czy rozmawiać ze sobą, tym bardziej podczas występu. Tu nie ma miejsca na takie zachowanie."


XDF: Jakie jest najważniejsze kryterium, na które zwraca się uwagę podczas wyboru zwycięzców konkursów tanecznych?


ALISA: "Wszystkie kryterium pracują na siebie. Technika, ekspresja, interpretacja muzyczna, estetyka, kompozycja itd. Suma tych różnych elementów daje nam zwycięzcę. Czasami ktoś potrafi wyjść i zahipnotyzować swoją choreografią i już nie mam żadnych wątpliwości. Czasami jednak mam kilka bardzo dobrych układów i wtedy oceniam ich jeszcze bardziej porównując każde kryterium między sobą."


Mamy nadzieję, że perspektywa Alisy, zainspirowała Cię i dostarczyła wartościowej wiedzy. Jeżeli jednak czujesz niedosyt lub po prostu masz ochotę dać nam feedback, zapraszamy Cię do napisania wiadomości na xdancefestival@gmail.com



Z tanecznymi pozdrowieniami

Nikola z XDF Team ;)

0 komentarzy

Comments


bottom of page