top of page
  • Zdjęcie autoraNiki

"My - jurorzy - nie szukamy błędów, chociaż je widzimy. My szukamy zalet.."





Witaj w cyklu rozmów z jurorami. Cykl stworzyliśmy dla Ciebie i Twoich tancerzy, aby wspierać Wasz rozwój. Dowiedz się, na co zwracać uwagę i czego unikać podczas tworzenia choreografii. Swoją wiedzą podzieli się z Tobą Maciek Sheva Mołdoch. Zapraszamy do lektury :)


XDF: Czy zwracasz uwagę na oryginalność choreografii i interpretację muzyki?


SHEVA: Więź z muzyką w kontekście choreografii opartych o style uliczne to pierwsze kryterium oceny. Nawet najlepsza technicznie i kompozycyjnie choreografia nie może zostać przeze mnie dobrze oceniona bez muzykalności. To jest korzeń naszej kultury. Muzykalność to nie tylko trafianie w dźwięk, to także świadomość muzyki, do której tańczymy, tego, jakie ruchy, jakie uczucia i jaka stylistyka ruchu powinna dominować, jeśli operujemy konkretnym utworem muzycznym. Kreatywność jest dla mnie osobiście dużym wyznacznikiem „ciekawości” kompozycji. Dzięki niej są występy, które wyróżniają się na tle innych, są zapamiętane, tworzą nową jakość. Ważne jednak by kreatywność nie była silniejsza niż czytelność i język danego stylu, którym mówi wykonawca.


XDF: Jak oceniasz emocje i ekspresję tancerzy podczas występu?


SHEVA: Emocje tworzone na siłę dają uczucie sztuczności, nie wymagam od tancerzy uśmiechu, nie potrzebuję żeby tancerze pokazywali jak czują muzykę twarzą jeśli jej tak nie czują. Emocje mają być prawdziwe, a tancerze obecni na scenie. Ekspresja powinna wynikać ze zrozumienia, tego, co tańczą, a nie z nakazu.


XDF: Jak ważne są synchronizacja i zgranie zespołu podczas oceny tanecznej?


SHEVA: Synchronizacja i czystość ruchu to kategoria oceny, która mocno oddziela profesjonalistów od „zdobywców doświadczenia.” Oczywiście wszyscy muszą mieć pole do występu i takie nabieranie doświadczenia, integracja grupy i dobra zabawa to coś, na czym opiera się droga do profesjonalizmu. Bardzo rzadko pierwszy występ formacji od razu daje sukces i miejsce na podium. Synchronizacja, dobra współpraca ekipy, świadomość choreografa to atuty, które mocno podkreślają technikę i czytelność choreografii.


XDF: Jakie są najczęstsze błędy popełniane przez tancerzy, których warto unikać podczas występu?


SHEVA: Najczęściej tancerze myślą o nas jak o katach, a nie jak o przyjaciołach. My nie szukamy błędów, chociaż je widzimy, my szukamy zalet, szukamy tego, co chce nam dana ekipa powiedzieć. Dlatego ważne jest by nie wywoływać na nas wrażenia na silę. Błędy się zdarzają wszystkim, nie ważne, jaki błąd się popełni, ważne, czy nam go ktoś pokaże. Jeśli coś spadło to niech leży, jeśli coś się zapomniało, to niech taniec to przykryje. Tancerze nie są też często winni błędów choreografów, takich jak źle dobrana muzyka, źle dobrany kostium, czy źle wyjaśniony sens tego, co ma grupa w ogóle tańczyć. Pamiętajcie jednak, że strona wykonawcza, czyli zależna od tancerzy, jest zawsze ważniejsza niż kompozycyjna. Przygotujcie się dobrze i wiedzcie, że wszystkich widać, więc traktujcie swoją ekipę odpowiedzialnie, bo każdy tancerz wpływa tak samo sukces całej grupy.


XDF: Jakie jest najważniejsze kryterium, na które zwraca się uwagę podczas wyboru zwycięzców konkursów tanecznych?


SHEVA: Nie ma jednego, kryterium które przechyla szalę zwycięstwa. Wynik końcowy opiera się o wszystkie czynniki poddawane ocenie: muzyka, technika, kompozycja, choreografia, kostium, ekspresja, kreatywność, spójność, dramaturgia, synchronizacja, szczerość, obecność, to wszystko wpływa na finalny rezultat.


Mamy nadzieję, że perspektywa Maćka , zainspirowała Cię i dostarczyła wartościowej wiedzy. Jeżeli jednak czujesz niedosyt lub po prostu masz ochotę dać nam feedback, zapraszamy Cię do napisania wiadomości na xdancefestival@gmail.com



Z tanecznymi pozdrowieniami

Nikola z XDF Team ;)




0 komentarzy

Kommentare


bottom of page