top of page
  • Zdjęcie autoraNiki

"Jeśli nie ja - to kto? Jeśli nie teraz - to kiedy? Jeśli nie dla ludzi - to dla kogo?"

Zaktualizowano: 19 kwi 2023





Witaj w cyklu rozmów z jurorami. Cykl stworzyliśmy dla Ciebie i Twoich tancerzy, aby wspierać Wasz rozwój. Dowiedz się, na co zwracać uwagę i czego unikać podczas tworzenia choreografii. Swoją wiedzą podzieli się z Tobą Mariusz Jasuwienas. Zapraszamy do lektury :)


XDF: Czy zwracasz uwagę na oryginalność choreografii i interpretację muzyki?


MARIUSZ: Oczywiście! Najważniejszy jest pomysł. Często przedstawiane choreografie nic nie wyrażają. Taniec to nie tylko „wyrzucenie” ręki czy nogi - w prawo czy w lewo. Tym ruchem powinno się coś pokazać, opowiedzieć. To jak mówienie ciałem. Można to zrobić tak naprawdę w każdym stylu tańca nie tylko w show-dance. Ciałem można opowiedzieć naprawdę dużo. Na przykład:

szczególnie kobiety - mają rozwinięta taką zdolność; że jak patrzą na mężczyznę, który kłamie to od razu wiedza, ze on kłamie (usta mówią, a ciało tez mówi, ale zupełnie coś innego) to właśnie mowa ciała i dla mnie ważne jest to by ciało wiedziało co chcecie zatańczyć, opowiedzieć, żeby było zgodne z Wami. Tak, aby to nie były tylko przypadkowe ruchy. Oczywiście! Improwizacja też jest ważna, ale chodzi o to z jaką intencją robicie dany ruch. Co chcecie przekazać? Całe nasze ciało ma być zgodne i ruchy mają wychodzić naturalnie.


XDF: Jak oceniasz emocje i ekspresję tancerzy podczas występu?


MARIUSZ: Tak naprawdę emocje są najważniejsze. Ciało to instrument, czasami nie potrzebujemy muzyki bo dany rytm możemy wydać własnym ciałem. Można krzyczeć, wydawać dźwięki, wyszukiwać rytm ręką o klatkę piersiowa. Całe ciało jest naszym instrumentem, a ludzie o tym zapominają. Za stołem jurorskim najbardziej liczy się dla mnie to, czy dana choreografia poruszy moje serce. Czy tancerze tańczą w zgodzie ze sobą, są prawdziwi.. Pewnie, możesz ładnie zrobić wyskok, podnieść nogę, ale czy to jest szczere i czy robisz to z serca, czy po prostu dobrze technicznie?


XDF: Jak ważne są synchronizacja i zgranie zespołu podczas oceny tanecznej?


MARIUSZ: Jeżeli jesteśmy w formacji no to BARDZO WAZNE. Dlatego, że wtedy choreografia powinna być tańczona jakby jednym sercem i z takim samym tchem. W parach to widać najczęściej, na przykład podnoszę partnerkę i robię wyrzut do góry i wtedy robimy razem wydech, bo jeżeli ja wezmę wdech, a ona wydech - no to nawet w oddechu nie jesteśmy zgrani, a jak mamy być zgrani w tańcu. Bardzo ważny jest też charakter tej choreografii. Czy tancerze rozumieją co tańczą. Tu nawet nie chodzi o aspekt techniczny..ale czy oni wiedza, co chcą opowiedzieć. Ważne jest tez czy tancerze mają rozwinięte „patrzenie rozbieżne”. Podam przykład na koszykarzach: Kiedy grają to muszą widzieć co się dzieje z lewej i z prawej strony - mimo, że patrzą do przodu. I właśnie o to chodzi, to lubię w formacjach. Kiedy każdy tancerz wie co się dzieje. Czasem choreograf ogarnia 100 osób - a są takie duże zespoły - które robią MEGA produkcje, co widać po prostu na różnego rodzaju mistrzostwach - polski, europy, świata i „lepi” z nich jak z gliny - rysunki, historie taneczne - To coś wspaniałego.



XDF: Jakie są najczęstsze błędy popełniane przez tancerzy, których warto unikać podczas występu?


MARIUSZ: Największym błędem jest stresowanie się. Kiedy tancerz jest zestresowany to od razu widać - i to zabija jego możliwości. Niektóre grupy już znam, dlatego że widziałem je na festiwalach czy konkursach. Widzę wtedy wyraźnie, że mają możliwości i potencjał, ale przez stres nie potrafią się otworzyć w pełni. Dlaczego tak się dzieje? Dlatego, że ludzie dopuszczają do swoich głów i swojego serca strach. I możesz być świetnym tancerzem i mieć wielki talent, ale kiedy jesteś w strachu - wtedy blokowane są twoje możliwości w ciele i to widać podczas tańca.

Twoje ciało to mówi. Moja rada na strach? Pokochać siebie!

Nie porównywać! Wszyscy się od siebie różnimy i to jest piękne! Jeśli nie wychodzi Ci dobrze machowe to nie znaczy, że jesteś gorszym tancerzem od tego który już zatańczył i zrobil je perfekcyjnie. Ważne by być sobą na scenie, NIE UDAWAC. Bo kiedy ściemniamy - to od razu widać. Dlatego choreografie powinny być zrobione na możliwości tancerzy. A każdy tancerz, każdy człowiek powinien siebie bezwarunkowo kochać i akceptować!

Zawsze rano zadajcie sobie trzy pytania: „Jeśli nie ja to kto?” „Jeśli nie teraz to kiedy?” „Jeśli nie dla ludzi to dla kogo?” :)


XDF: Jakie jest najważniejsze kryterium, na które zwraca się uwagę podczas wyboru zwycięzców konkursów tanecznych?


MARIUSZ: To - na co ja zwracam uwagę - to kiedy tancerz nie potrafi jakiegoś elementu, a na siłę wprowadzany jest on do choreografii. Jeśli ktoś nie czuje się na siłach i nie ma czasu żeby to wyćwiczyć - nie wprowadzaj tego do choreografii! Jest tyle ruchów w tańcu i dużo różnych możliwości którymi można to zastąpić. Najgorzej kiedy widzę piękna choreografię, która poruszyła moje serce i ktoś na siłę próbuje zrobić coś ponad swoje możliwości i to niestety psuje cały efekt końcowy..


Mamy nadzieję, że perspektywa Mariusza, zainspirowała Cię i dostarczyła wartościowej wiedzy. Jeżeli jednak czujesz niedosyt lub po prostu masz ochotę dać nam feedback, zapraszamy Cię do napisania wiadomości na xdancefestival@gmail.com



Z tanecznymi pozdrowieniami

Nikola z XDF Team ;)




0 komentarzy
bottom of page